Wednesday, June 20, 2012

Syaaban

Syaaban ertinya "berserak-serak". Bulan Syaaban dinamakan demikian kerana pada bulan ini masyarakat Arab pada masa dahulu berserak-serak pergi ke lembah2 mencari air, kerana pada bulan Syaaban ini biasanya mereka kekurangan air.
Dalam kata lain, Bulan Syaaban ini terdapat banyak kebajikan yg harus direbut oleh umat islam.



Ibadah yg diunjurkan pada bulan Syaaban

1. Keutamaan berpuasa pada bulan Syaaban
          Aisyah r.a berkata: "Tidaklah pernah Rasulullah SAW berpuasa lebih banyak dari bulan Syaaban (Kecuali bulan Ramadhan) kerana sesungguhnya Baginda telah berpuasa sebulan penuh di mana baginda telah bersabda:
"Lakukanlah amalan apa yg mampu oleh kamu kerana sesungguhnya Allah tidak pernah jemu sehingga kamu sendiri yg berasa jemu"           (Hadis Riwayat Bukhari)

Zaid berkata: "Aku telah bertanya kepada Rasulullah SAW, ya Rasulullah aku tidak pernah menyaksikan seumpama puasamu di bulan Syaaban di dalam lain2 bulan kecuali bulan Ramadhan."
Rasulullah SAW bersabda:
"Itulah bulan Syaaban di mana manusia lalai mengenainya iaitu bulan antara bulan Rejab dan Ramadhan, ia adalah bulan dimana segla amalan diangkat kepada Tuhan pemilik sekalian alam. Maka aku sangat suka sekiranya amalanku diangkat sedangkan pada masa itu aku dalam keadaan berpuasa."          (Riwayat: Ahmad)

2. Dan semestinya berzikir dan berdoa

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...