Wednesday, April 18, 2012

Bersedia dengan no kecemasan di dalam Hp anda.


Alhamdulillah ak masih mampu menulis pada hari ini. Siapa tahu mungkin hr ni ak akan masuk hospital mcm ni ke, 
 
patah tangan ke, patah jari ke, dan mungkin nyawa ak dicabut hari ini.

Ntah knp hr tu aku lambat ke tempat keja, mungkin bgun lewat yg disebabkan oleh terjaga sebentar di tgh pagi buta. Pagi ku bermula dgn lewat, perut plak memulas-mulas sewaktu melangkah ke bilik air. Kluar rumah je mmg maslah lift la yg utama, rosak je sebijik trus jem perjalanan masa ak. 

Disebabkan lewat ke tempat kerja, ak pun memecut moto untuk punch sblum pukul 8. Tapi sampai je di lampu isyarat yg berdekatan dengan tempat kerja, ak hampir melanggar sebuah kereta kerajaan disebabkan laluan jalan terus tidak digunakan. Disebabkan ak brek kecemasan, maka tayar belakang pun lari ke kiri kanan. Nasib baik ak x terjatuh dan melanggar kereta itu. Selepas masuk ke laluan kiri, pecut lagi, ada sebijik lagi kereta yg masuk ke  laluan kanan dengan memberi isyarat ke kanan, tapi mungkin disebabkan ak masih terkejut dengan kejadian tadi, ak terus membrek dan telah melanggar bumper belakang kereta tersebut.

Bukan keta jenis ni ak langgar, tapi warna hitam camni la..
Selepas berhenti dan menukar gear ke 1, ak terus memecut dan sempat menjeling bumper kereta orang 2, macam ada calar sikit. Tapi lantak la, dia pun ntah sedar ke idak yg aku dah langgar bumper kereta dia, sebab dia x berhenti pun. So ak teruskan perjalanan dan sempat punch pukul 8.02am. Betapa bengangnya dalam ht, klu ak x langgar kete org 2 mesti sempat punch pukul 8am. Tanpa ku sedari, jari aku berasa sakit, rupa-rupanya jari ak terluka sebab ape ntah, tapi masa ak langgar kete 2 pun tertekan hon dan badan pun dah terhumban ke depan. Dengan berbekalkan jari yg luka, ak terus pergi mintak tandantangan pegawai atasan. Kerajaan kalau lambat datang keje, kena mintak tandatangan dengan pegawai atasan. So ak gtau dia yg ak eksiden, terus dengan segera dia tandatangan dan siap tulis sebab lewat lagi.

Yg ak nk citer sebenarnya, kalau la kita terlibat dengan kemalangan jalan raya tanpa kita jangka, sebab malang x berbau. Jadi jika kita sudah terlibat dengan kemalangan jalan raya, org baik atau polis akan cuba menelefon orang yang terdekat dengan kita. Tapi macam mana org baik atau polis nak tau no telefon org terdekat dengan kita??? So 1st of all, polis akan cari no dengan nama seperti rumah, ayah, ibu, sayang, n macam2 lagi la yg seangkatan dengannya. So make sure dalam Hp anda ada segala nama 2. 2nd klu anda duk di johor contohnya, dan rumah mak abah anda di Ipoh, better u tell ur parents about ur fren no yg dekat dengan anda la, In case jadi pape bila polis dah tepon rumah so x kan ur parents nk segera pegi ke johor kalau hanya pengsan sekejap. Jadi biar la ur parents tepon dulu dgn kawan terdekat anda 2 spy dapat tau keadaan anda. Apa jadi klu org baik n polis sampai lambat, sebaliknya org jahat yg sampai dulu n pada ketika itu anda guna hp2 canggih n org jahat 2 terus amik hp 2 blah. Untuk keselamatan simpan no telefon kecemasan dalam dompet anda. Sebaliknya serahkan segalanya kepada Tuhan Pencipta Alam. Jika dia kata jadi, maka jadi la.     

2 comments:

Fatin ohyeyeh said...

contoh org yg duk johor tp umahnya kt ipoh tu, mcm kenal je...

apit said...

Kenal ke..bagus la..mmg tuk org 2 pun masa 2..sekarang dia dah duk dkt je =>

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...