Wednesday, October 10, 2012

Awan tak selalunya indah, langit tak selalu cerah

Tarikh : N/A
Masa : N/A
Tempat : N/A
Tema : Keampunan, Nasihat & etc
Pelakon2 : Insan



Awan tak selalunya indah, langit tak selalu cerah. 
Begitulah insan diibaratkan. (Lagu Hijjaz)

Manusia ini tidak lari dari melakukan kesilapan,
Manusia ini tidak lari dari salah paham,
Manusia ini tidak lari dari fitrahnya,

Setiap manusia yang melakukan kesilapan handaklah bermohon keampunan, seperti dalam firman ALLAH SWT yg bermaksud:

“Wahai anak Adam! Sesungguhnya selagimana kamu meminta dan berharap kepada-Ku, maka Aku akan mengampuni segala dosa yang telah kamu lakukan dan Aku tidak pedulikannya lagi. Wahai anak Adam ! Sekiranya dosamu setinggi langit, kemudian kamu memohon ampun kepada-Ku, nescaya Aku mengampuni dosamu. Wahai anak Adam ! Jika kamu datang kepadaKu dengan kesalahan sepadat isi bumi, kemudian kamu menemui-Ku di akhirat dalam keadaan kamu tidak menyekutukan-Ku dengan yang lain, nescaya Aku datang kepadamu dengan keampunan sepenuh bumi pula.” (Hadis Riwayat Tarmizi)

“Sesungguhnya Allah menerima taubat seorang hamba selagi nyawa belum sampai ke halkumnya.” (Hadis Riwayat Tarmizi)

“Khabarkanlah kepada hamba-hamba-Ku (Wahai Muhammad), bahawa Akulah Yang Maha Pengampun lagi Maha Mengasihani (bagi mereka yang bertaubat dan beramal soleh). Dan bahawa azab-Ku, adalah azab yang tidak terperi sakitnya, (bagi mereka yang tetap dalam kederhakaan)” (Al-Hijr 49-50)

“Mohonlah ampun kepada Tuhanmu, sesungguhnya Dia Maha Pengampun.” ( Nuh : 10)

Kehidupan sebagai suami isteri diibaratkan seperti menaiki bahtera or kapal yang berada di lautan. Seseorang harus menjadi pengemudi dan seorang lagi hendaklah menjadi penolong kepada pengemudi itu. Jika keadaan itu diteruskan barulah bahtera or kapal itu akan stabil walaupun ribut datang melanda. 

Seperti dalam lagu Allahyarham P.Ramlee, sedangkan lidah lagi tergigit, inikan pula suami isteri. Siapalah aku nak menasihati pasangan suami isteri yang bertelingkah or mungkin hanya salah paham, sedangkan aku belum pun mendirikan rumah tangga. Tapi aku belum pernah menasihati pasangan2 suami isteri, Cuma aku sendiri yang merasakan aku tidak pantas untuk menasihati mereka disebabkan aku belum berkahwin (pengalaman tiada).

Aku merasakan jika aku menasihati mereka, mungkin mereka akan berkata “Hmm, ko tak kawen lagi, boleh la cakap, tengok la nanti kalau ko dah kawen.” Nauzubillah, aku nak menasihati mereka, mereka pula mendoakan hubungan aku dengan “isteri” menjadi dingin seperti hubungan mereka. 

Sesungguhnya aku juga hanya insan yang melakukan kesilapan tapi seinginnya aku tidak mahu hubungan sebagai pasangan suami isteri dilanda ombak badai, cukuplah hanya angin sepoi2 bahasa yang melanda. Aku cuba mengikuti ajaran Islam yang banyak memberi pengajaran kepada kita sebagai seorang umat, hamba, anak, suami, isteri, emak, ayah, datuk, nenek, cucu dan macam2 lagi gelaran yang kita sudah dapat ataupun bakal dapat sepanjang kehidupan di dunia. 

Bak kata orang putih “back to basic”. Muslim basic is in religion (ISLAM), in Islam we have Al-Quran and As-Sunnah.

Wassalam, tegurlah jika tersalah tulis..
 

1 comment:

Anonymous said...

doakan semoga pasangan suami isteri di dunia ini hidup bahagia hingga ke syurga..biarpun kita tak mengenali mereka...doakan saja...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...